Manual de Delegats

  1. Introducció
  2. Manual del Delegat/da del CBI
  3. Formació del Delegat/da
  4. Comunicació per Whatsapp
  5. Funcions principals i aspectes a tenir en compte del Delegat/da
  6. Funcions ABANS del partit
    1. Presentar-se amb antelació i amb la samarreta del club
    2. Prepareu la taula d’anotacions
    3. Si necessiteu les tauletes (tablets)
    4. Vestuaris assignats als àrbitres
    5. Conèixer la pilota oficial del partit i el carro de pilotes per portar-lo a pista
    6. Utilització de l’equip de música
    7. Video formatiu
    8. Quartet EXCLUSIU DE Delegat/das
    9. Comprovació de la farmaciola i preparar el Gel (aigua congelada, no medicament)
    10. Col.locació de les banquetes
  7. Funcions DURANT el partit
    1. Totes les portes basculants han d’estar baixades però no bloquejades/tancades amb clau
    2. En cas de lesió
  8. En cas de ferida
    1. Suport arbitral
    2. Comportament
  9. Funcions DESPRÉS del partit
    1. Deixar la pista preparada i neta
    2. Retornar tot el material

Introducció

En aquesta pàgina trobaràs el Manual del Delegat/da de camp del CBI i els passos per a signar la llicència de Delegat/da i el protocol de lesions.

Els responsables dels Delegats/Delegades del CBI són en Manel García i la Teresa Prats.

📲 El mitjà principal de comunicació del Delegat/da, és aquest grup de Whatsapp https://chat.whatsapp.com/E09ejdrwfwAHID2mczrcY7, si no tens accés, cal que el demanis.

Manual del Delegat/da del CBI

  • La Federació Catalana de Bàsquet té reglamentat que hi hagi una persona als partits que es juguen a casa com a Delegat/da de camp, per això el CBI designa una persona vinculada a l’equip per a exercir aquesta funció.
  • Qualsevol Delegat/da de camp amb la llicència del seu equip activa i signada (Si no l’has signat ves al final d’aquesta pàgina i segueix els passos), pot exercir de Delegat/da en qualsevol altre partit de qualsevol categoria. Això permet que la substitució en cas de que algun/a Delegat/da/a no pugui assistir pugui ser fàcilment substituïda.
  • Els components de la Junat Directiva també poden executar la funció de Delegat/da en qualsevol partit.

Aquest manual consta de 3 parts:

  1. Allò que cal tenir en compte ABANS del partit (la gran part).
  2. DURANT el partit.
  3. Finalment al FINALITZAR el partit.

👍 La funció de Delegat/da no és complexa, i és molt interessant per comprendre el reglament i la organització d’un partit, després de varies vegades, ho fareu sense pensar-ho.

Formació del Delegat/da

El CBI organitza sessions de formació a l’inici de temporada, que són imprescindibles per entendre alguns aspectes organitzatius, és molt recomanable assistir-hi.

Comunicació per Whatsapp

  1. Tots els Delegats/Delegades formen part d’un grup de Whatsapp https://chat.whatsapp.com/E09ejdrwfwAHID2mczrcY7 demana accés fent click sobre l’enllaç.

Funcions principals i aspectes a tenir en compte del Delegat/da

  1. El Delegat/da de camp només té representativitat oficial als partits com a LOCAL i gestiona aspectes molt concrets de la preparació bàsica per al funcionament dels partits.
  2. Forma part del cos arbitral, atén a les indicacions/necessitats de l’àrbitre i per tant ha de mantenir un comportament respectuós, actuant adequadament i evitar entrar en polèmiques i discussions etc.
  3. No mostreu excessiva afecció per l’equip del CBI, mantingueu-vos neutrals, la vostra tasca és de suport, no d’animació, el vostre rol de Delegat/da substitueix al de pare/mare.

Funcions ABANS del partit

Presentar-se amb antelació i amb la samarreta del club

  1. El Delegat/da cal que es presenti 30′ abans del partit, per a conèixer l’estat de la pista, alguna incidència anterior i donar suport a l’àrbitre/s.
  2. El Delegat/da cal que s’identifiqui amb la samarreta que el club li ha proporciona i així sigui punt fàcil de referència. Si no la tens, posa’t en contacte amb la Teresa Prats.
  3. L’equip visitant sabrà el seu vestuari, ja que a l’entrada al pavelló li indicarà l’equip de manteniment, però si el troben requeriran ajuda.

Prepareu la taula d’anotacions

Porteu a la taula d’anotacions les següents coses que trobareu al quartet de pilotes, entrant a l’armari a l’esquerra al costat del congelador:

  1. Les 5 banderes de faltes.
  2. El senyal de direcció de la lluita.
  3. Els indicadors de faltes d’equip assolides.
  4. Cadires del CBI per als components de la taula, normalment són 2 o 3.

No cal que porteu l’aparell del marcador electrònic, però pot ser necessiteu les tauletes digitals per a què es pugui realitzar l’acta del partit de forma digital.

Si necessiteu les tauletes (tablets)

  1. Hi han equips, que degut a la seva categoria, requereixen l’ús de tauletes per a registrar l’acta digital del partit.
  2. Les tauletes requereixen connexió a Internet. Totes les tauletes tenen connexió amb Orange, però si aquesta connexió falla, intenteu connectar-vos a la Wifi del pavelló (WESPORTS) o compartint la connexió del vostre telèfon o d’algun pare.
  3. El PIN de la targeta SIM i del desbloqueig de la tauleta és 1923.
  4. Si els àrbitres de taula no poden entrar en l’aplicació corresponent, proveu amb una altra tauleta, en aquest cas, no podem fer gaire cosa.
  5. Si teniu algun impediment major que no permet utilitzar-les, cal que proporcioneu actes en paper al cos arbitral.
  6. Les actes en paper es troben a l’armari al quartet d’entrenadors (no al quartet de pilotes) dins d’unes safates a dins de l’armari, i estan ordenades per categories, agafeu la que us correspon a la categoria del partit.
  7. Abans de començar el partit, comproveu que les tauletes estan carregades al 100%, però en qualsevol cas, connecteu-les a l’endoll amb l’allargo elèctric quan les porteu a la taula d’anotació. Si no ho feu, els següents partits, es trobaran les tauletes descarregades.
  8. Al final del partit, cal tornar les tauletes al seu lloc, i deixar-les connectades per a què es estiguin carregades per al següent partit.

Vestuaris assignats als àrbitres

  1. Els àrbitres reben la clau del seu vestuari a l’entrada del pavelló, mitjançant el personal de manteniment.
  2. Si us sol.liciten, canvi de vestuari o un vestuari dedicat, demaneu-ho al personal de manteniment.
  3. El personal de manteniment, volta per 3 ubicacions: sala de barri, polivalent i pavelló nou. Truqueu-los al mòbil que faciliten en la guixeta d’entrada.
  4. Si l’àrbitre us retorna la clau del vestuari, només cal que la depositeu a la capsa retorn que hi ha a l’entrada del pavelló.

Conèixer la pilota oficial del partit i el carro de pilotes per portar-lo a pista

  1. Cal que sabeu la pilota (Spalding TF-500, TF-250 o TF-50) i la talla (6 o 7, femenina o masculina respectivament) amb la que juga el vostre equip.
  2. Normalment es proporcionen 4 pilotes per a cada equip per a l’escalfament.
  3. Tots els carros estan identificats amb les sigles dels equips, porteu el carro a pista 30′ abans del partit. La majoria de les vegades, aquesta tasca ja la realitza l’entrenador, si teniu dubte, consulteu-li.
  4. Tots els carros tenen un carenat amb combinació que heu de saber per obrir-lo abans del partit i tancar-lo al finalitzar. L’entrenador coneix la combinació, si teniu dubte, consulteu-lo.
  5. Cal que amb l’entrenador acordeu la pilota adequada per al partit i li faciliteu a l’àrbitre amb 5′ d’antelació. És important que els nostres jugadors, hagin escalfat amb aquesta pilota i que no estigui en possessió de l’equip visitant.

Utilització de l’equip de música

  1. S’ofereix la possibilitat d’ús d’un equip de música per ambientar els partits. Cal que només el manipuleu vosaltres.
  2. Per a què la música es senti, només cal pitjar 3 botons, seguiu les indicacions de la imatge inferior.
  3. S’han preparat uns CDs que podeu utilitzar com ambientació. Es troben en el quartet de Delegat/das. Si els feu servir, si us plau, torneu-los a l’acabar, no els deixeu a l’equip de música.
  4. Si no feu servir aquests CDs i claus USB, que podeu utilitzar.
  5. Recordeu no posar música irrespectuosa amb el gènere, sexualitat, raça o lloc de naixement de les persones, és aconsellable que utilitzeu la música preparada.
  6. Tingueu cura del volum de la música, ja que un volum elevat és molest, i cal respectar totes les preferències i les edats del públic assistent.

Video formatiu

Quartet EXCLUSIU DE Delegat/das

  1. Els Delegats/Delegades del CBI tenen un quartet exclusiu amb tots els estris necessaris.
  2. La clau del quartet està penjada al costat de les tauletes, amb un clauer verd, al quartet de les pilotes (veieu la 1a imatge).
  3. El quartet es troba situat al passadís de vestuaris, penúltima porta en la què hi ha un cartell indicatiu.
  4. Els estris principals són: la farmaciola, la mopa i el rotllo de paper.
  5. Agafeu les 3 coses i porteu-los a la pista del partit, per tenir-les a mà durant tot el partit. Compartiu-lo amb els altres Delegat/da, en cas de partits simultanis.
  6. Torneu la clau de seguida al quartet, sense esperar la finalització del vostre partit, i assegureu-vos que no la preneu a casa.

Comprovació de la farmaciola i preparar el Gel (aigua congelada, no medicament)

  1. Abans de començar el partit, assegureu-vos del contingut de la farmaciola.
  2. La farmaciola de partits ÉS EXCLUSIVA PER AL Delegat/da durant els partits. Es troba en el quartet de Delegats/Delegades, agafeu-la abans del partit i porteu-la al costat de la vostra cadira.
  3. Comproveu el contingut de la farmaciola que ha de ser el següent:
    1. Venes
    2. Tiretes
    3. Punts de sutura de paper (Strips)
    4. Suero fisiològic
    5. Sabó hipoalergènic
    6. Cotó Fluix
    7. Esparadrap
    8. Guants de làtex (cal fer-los servir en cas de ferida oberta)
    9. Alcohol per a netejar pinces, NO per a subministrar
    10. Compreses
    11. Podria ser que la farmaciola contingui analgèsics. No els proporcioneu als menors, i només a un major d’edat sota la seva petició i consentiment.
  4. A l’acabar el partit, torneu la farmaciola al quartet exclusiu de Delegats/Delegades del CBI i comuniqueu pel grups de Whatsapp si heu exhaurit algun dels elements.
  5. Podeu trinxar una mica de gel del congelador ja abans de començar el partit, per a què si es produeix una sol.licitud no hagueu de trinxar-ho en aquest moment, amb les presses no està pitjor.

Col.locació de les banquetes

  1. Les banquetes cal que siguin col.locades en la creueta de les línies grogues, no es poden avançar i és un motiu habitual d’advertiment del cos arbitral (en la imatge fixeu-vos en la fletxa verda).

Funcions DURANT el partit

Si teniu dubtes, abans de res, consulteu amb els entrenadors que tenen experiència prèvia en els partits.

Totes les portes basculants han d’estar baixades però no bloquejades/tancades amb clau

  1. Assegureu-vos que durant el partit, totes les portes basculants (quartet de pilotes, quartet mals endreços, etc.) estan tancades. El xoc d’un jugador/a amb aquestes portes pot produir una lesió greu.
  2. Baixar la basculant no vol dir tancar-la amb clau i bloquejar-la, només vol dir baixar-la, assegurant que heu col.locat la cadena de forma que no es tanqui, com veieu en la 2a imatge següent. Abans de baixar la basculat, assegureu-vos de posar la cadena tal i com s’indica.

En cas de lesió

  1. No preneu decisions mèdiques, no és la funció d’un Delegat/da.
  2. No podeu subministrar iode, alcohol, aigua oxigenada, ni cap altre producte mèdic.
  3. En cas de lesió d’un jugador, recordeu que NO PODEU SUBMINISTRAR cap medicament, només GEL. Tampoc No subministreu medicaments facilitats per familiars o espectadors.
  4. Si la lesió comporta una ferida oberta, podeu aplicar sabó netejant i gasses per no deixar la ferida oberta.
  5. Si la lesió és important o requereix d’assistència, oferiu trucar a l’ambulància (Telèfon 112).
  6. Per als jugadors locals, podeu facilitar el protocol establert pel club que el podeu trobar en aquest enllaç. Aquesta decisió cal acordar-la amb l’entrenador.
  7. Si el jugador és del CBI, cal que indiqueu a l’ambulància de portar-lo a l’Hospital d’Igualada, què és l’entitat acordada i faciliteu a la familia aquest enllaç: trobar en aquest enllaç.

En cas de ferida

El pavelló disoposa d’un SERVEI DE TÈCNICS/ES EN SALVAMENT I SOCORRISME en l’horari següent:

  • De dilluns a divendres, de 16h a 22h
  • Dissabte de 8h a 20h
  • Diumenge de 10h a 14h i de 16h a 20h

El/la tècnic/a, ubicat/da a la infermeria del costat del pavelló d’hoquei, estarà a la vostra disposició per qualsevol consulta en primers auxilis, per realitzar unes primeres cures o per una intervenció en cas de lesió. També es mourà per les diferents instal·lacions del Complex i disposarà d’un telèfon mòbil (605307694) per si l’heu de localitzar.

Suport arbitral

  1. Els àrbitres cal que portin tot el què necessiten, els clubs no faciliten aigües ni tovalloles, ni altres materials.
  2. En ocasions molt excepcionals, l’àrbitre pot demanar que advertiu a una persona del públic per comportament irrespectuós. En aquest cas, identifiqueu-vos com a Delegat de Camp, i comuniqueu a la persona implicada, de manera tranquil·la i concisa que l’àrbitre pot aturar el partit si segueix mostrant aquesta actitud i fins i tot, pot demanar la presència dels Mossos d’Esquadra.

Comportament

  1. Recordeu que formeu part del cos arbitral, mostreu una actitud neutral i respectuosa amb els dos equips.

Funcions DESPRÉS del partit

Deixar la pista preparada i neta

  1. La vostra funció no és la de neteja, sinó demanar als equips que deixin la pista en l’estat adequat. Demaneu la col.laboració dels jugadors dels 2 equips, per a què, deixin neta la pista d’ampolles, benes, peces de roba, etc.
  2. La neteja i la col.locació de les taules, banquetes i cadires és responsabilitat del personal de manteniment del pavelló.
  3. No manipuleu els marcadors de segons, si teniu incidències reclameu l’ajuda del personal de manteniment.
  4. En general, per a qualsevol averia elèctrica, demaneu la presencia del personal de manteniment.

Retornar tot el material

  1. Assegureu-vos que totes les pilotes, les tauletes, les cadires, la mopa, les claus, la farmaciola i els CDs/Claus USB de música tornen a on els heu trobat.
  2. Vosaltres no sou els encarregats dels comptadors de 30”, ni de moure els bancs, això ho realitza el personal de manteniment del pavelló.

Signatura de Delegat/da de camp en l’aplicació de la Federació

Tots els Delegats/Delegades de camp cal que tinguin la llicència signada, què es realitza en molts pocs passos:

  1. Has d’haver rebut un PDF a on hi han 2 codis: identificació de la teva llicència i un codi d’accés.
  2. Obre aplicació FCB en el teu mòbil.
  3. Fes click sobre la 2a icona de llicències.
  4. Trobaràs totes les llicències associades al teu perfil incloent la pendent com a Delegat/da.
  5. Fes click sobre la teva llicència de Delegat/da, si ets pare/mare de jugador@ vés amb compte de no fer click sobre la d’ell@.
  6. Segueix els passos on et demana els 2 codis: Identificador de Llicència i el Codi d’Accés que els tens en el PDF què has rebut.
  7. Al finalitzar el procés de signatura, rebràs un correu amb el document signat.

Si teniu problemes per signar la llicència consulteu amb els altres Delegats/Delegades que ja ho han fet prèviament, o en el grup de Whatsapp.